X

Multi dintre noi am invatat sa mergem pe bicicleta avand pe cineva in spate care sa ne impinga usor de la spate pentru a ne da un mic impuls. Iar in mare parte, asta putem spune ca face astazi motorul unei biciclete electrice, cu exceptia faptului ca impulsul pe care il ofera se mentine atata timp cat continui sa pedalezi.

De ce sa te gandesti la o bicicleta electrica?

Nu e (inca) adevarat ca toata lumea merge pe o bicicleta electrica astazi, insa vanzarile au crescut in ultimii ani.

Motive sa iti iei o bicicleta electrica (argumentele pro)

Motivatiile e-bikerilor sunt variate, insa exista cateva aspecte care sunt citate cel mai des ca si motive pentru care ar fi bine sa iei in considerare o bicicleta electrica:

  •  Crezi ca mersul pe bicicleta este distractiv si sanatos, dar nu vrei sa fii limitat de trasee deluroase, distante lungi sau de logistica faptului ca vei ajunge transpirat la destinatie.
  •  Apropo de distractie, noii proprietari de biciclete electrice spun tot timpul ca mersul pe un e-bike inseamna intotdeauna o multime de momente amuzante.
  •  Vrei sa tii pasul cu un prieten sau cu partenerul tau care este un biciclist infocat.
  •  Vrei sa faci naveta pana la serviciu si esti motivat sa reduci emisiile de dioxid de carbon, sa faci sport si sa te distrezi mai mult pe drum.
  •  Vrei o alternativa la mersul cu masina pentru diverse treburi prin oras.
    Numitorul comun este ca o bicicleta electrica pur si simplu deschide mai multe posibilitati pentru indivizi: de la proaspetii parinti care pot transporta copii mici intr-un fel de atas, pana la biciclistii mai in varsta sau accidentati, care nu mai sunt la fel de puternici ca in tinerete. Cei care fac naveta pot tine pasul cu traficul. Cei care merg cu mountain-bike-uri nu mai trebuie sa excluda traseele cu urcari abrupte la deal. Iar cei care merg la cumparaturi pot transporta mai multe sacose cu produse alimentare.

Trebuie sa remarcam, de asemenea, si faptul ca e-bike-urile nu te priveaza de un antrenament bun. E foarte adevarat ca unele deplasari pot fi mai usoare, dar cei care opteaza pentru biciclete electrice se pot deplasa si pe distante mai lungi, pot pedala intr-un ritm mai rapid, pot urca dealuri mai abrupte si pot merge cu bicicleta electrica mai des decat o faceau inainte cu o bicicleta obisnuita.
De asemenea, trebuie sa remarcam faptul ca bicicletele electrice (majoritatea acestora) sunt numite biciclete cu „asistenta la pedala”, pentru ca motorul functioneaza in general doar atunci cand actionezi pedalele, ceea ce inseamna ca in continuare vei munci destul de mult.

Argumente contra e-bike-uri, in comparatie cu bicicletele traditionale

  •  Bicicletele electrice costa mai mult decat cele non-electrice, insa daca bicicleta ta electrica inlocuieste naveta pe care o faci in mod obisnuit cu masina si drumurile diverse pe care le faci, atunci vei putea recupera acea investitie.
  •  Greutatea mai mare a unei biciclete electrice inseamna ca ridicarea si transportul unei biciclete electrice (pe un portbagaj de masina) poate fi, de asemenea, o provocare.

Unde poti merge cu bicicletele electrice?

Un raspuns general la intrebarea “unde poti merge cu o bicicleta electrica” este „pe strada”. De aici, insa, lucrurile sunt mai putin clare, pentru ca legile si reglementarile inca sunt in plina evolutie.
Un alt lucru esential ce trebuie retinut cu privire la accesul cu bicicleta electrica este ca trebuie sa te informezi cu privire la regulile si reglementarile locale pentru clasa ta de biciclete electrice vis-a-vis de locurile in care intentionezi sa mergi cu ea.

Pentru a intelege regulile de acces pentru bicicletele electrice, este important sa intelegi in primul rand care sunt cele trei clase de biciclete electrice.
Majoritatea producatorilor de biciclete si a entitatilor de stat, locale si de alta natura au adoptat acest sistem, care defineste o bicicleta electrica drept o bicicleta de viteza mica, cu pedale complet functionale si un motor electric de mai putin de 750 de wati (aproximativ 1 cal putere).

Cele trei grupe sunt:

  •  Clasa 1 – Motorul porneste numai daca pedalezi activ, iar asistenta motorului se opreste cand ajungi la 32 km/h.
  •  Clasa 2 – Aceste biciclete electrice au un mod de asistenta la pedala de pana la 32 km/h si ofera, de asemenea, un mod alimentat de acceleratie, care nu necesita pedalare.
  •  Clasa 3 – Functioneaza ca si clasa 1 (numai asistenta la pedala), dar motorul nu inceteaza sa asiste decat la 45 km/h.

Bicicletele electrice din Clasa 1 sunt cele mai acceptate la nivel general. Acesta este unul dintre motivele pentru care sunt si cea mai populara alegere. Insa bicicletele din clasa 1 nu sunt permise pe toate pistele de biciclete, in special pe cele unde limita de viteza este de 25 km/h. De asemenea, unele sisteme de trasee de mountain bike interzic toate clasele de biciclete electrice, desi, in general, bicicletele din clasa 1 incep sa capete un acces mai amplu.
Bicicletele electrice din Clasa 2 pot fi permise in zonele pentru biciclete non-electrice, daca nu sunt interzise in mod clar. Unele orase, de exemplu, pot interzice utilizarea acestor biciclete electrice alimentate de acceleratie. De asemenea, bicicletele electrice de clasa 2 nu vor fi permise nici pe traseele de mountain-bike pe care sunt interzise vehiculele cu motor. Pentru accesul bicicletelor din Clasa 2 un pariu sigur vor fi strazile din orase si zonele pentru vehicule off-road.
Bicicletele electrice din Clasa 3 sunt permise in principal pe strazile din orase. Cu cat viteza pe care o ofera asistenta motorului este mai mare, cu atat vei avea un avantaj mai mare atunci cand vrei sa tii pasul cu traficul vehiculelor, daca faci naveta sau daca incerci sa faci orice fel de comisioane pe bicicleta ta electrica.

Cum mergi pe o bicicleta electrica?

Desi difera de mersul pe o bicicleta obisnuita, cei mai multi dintre incepatorii in materie de e-bike se prind repede de modul in care functioneaza lucrurile. Practic ai nevoie doar de o singur “drive test” pentru ca memoria musculara a corpului sa se adapteze la senzatia pe care o confera un vehicul cu asistenta la pedala.
Tine cont de urmatoarele ponturi cand incepi sa mergi pe o bicicleta electrica.

  •  Franeaza mai devreme, pentru ca bicicletele electrice sunt mai grele (si mai rapide). Puterea asistentei la pedala depaseste lentoarea pe care o poate avea o bicicleta mai grea, insa o masa grea care se deplaseaza cu o viteza mare necesita si o franare atenta. Bicicletele electrice vin cu sisteme de franare robuste care te ajuta, insa tot trebuie sa detii controlul cand mergi cu un e-bike.
  •  Pedaleaza intr-un ritm mai rapid. O bicicleta electrica are eficienta maxima atunci cand pedalezi cu o cadenta mai rapida decat ai face-o in mod obisnuit pe o bicicleta obisnuita, mai ales atunci cand urci dealuri. Poti avea si o cadenta mai mica, insa o bicicleta electrica va merge mai lin si va avea o durata de viata mai buna a bateriei daca pedalezi mai rapid. Asa ca obisnuieste-te sa folosesti vitezele inferioare.
  •  Mergi cat mai mult in moduri de asistenta scazuta. Setarile motorului variaza de la „eco” la „turbo” (termenii variaza), intre acestea mai existand una-doua variante. Alegerea modului are un efect direct asupra duratei de viata a bateriei – autonomia – asa ca e mai bine daca poti merge in modul eco. Apeleaza la turbo doar atunci cand ai cu adevarat nevoie de el. Daca simti ca eco nu te ajuta prea mult, incearca sa mergi cu motorul oprit, iar dupa aceea eco va parea ca are mai multa viteza. Mai putina asistenta din partea motorului inseamna si ca vei avea parte de un antrenament mai bun.

Cat dureaza bateriile bicicletelor electrice?

Autonomiile declarate ale bicicletelor electrice sunt in general foarte mari. Iar explicatia este ca autonomia de rulare este influentata de multe variabile. Dimensiunea motorului conteaza, desigur: la o anumita capacitate a bateriei, un motor mai puternic inseamna o performanta mai mare si o autonomie mai mica. Insa conteaza si unde si cum mergi cu un e-bike.

Iata care sunt factorii care afecteaza durata de viata a bateriei si autonomia:

  •  Mai mult timp in modul eco extinde durata de viata a bateriei. Modul Turbo o reduce.
  •  Deplasarea cu un e-bike pe dealuri mai abrupte reduce autonomia. Dealurile necesita adesea moduri mai puternice.
  •  Greutatea totala mai mare reduce autonomia. (Bicicleta + biciclist + greutatea suplimentara).
  •  Pedalatul mai rapid poate prelungi durata de viata a bateriei. Pedalatul mai lent o reduce.
  •  Temperaturile scazute reduc durata de viata a bateriei. Depozitarea si incarcarea acesteia in interior ajuta, dar autonomia va fi totusi mai mica atunci cand te deplasezi pe timp de iarna.

Orice lucru care ingreuneaza deplasarea pe o bicicleta standard poate avea un efect asupra duratei de viata a bateriei. Iar aici includem si detalii precum umflarea corecta a anvelopelor.

Sfaturi pentru ingrijirea unei biciclete electrice

Configuratia de incarcare difera usor de la o bicicleta electrica la alta. Multe variante iti permit de pilda sa scoti bateria pentru a o incarca in interior. Daca faci naveta cu bicicleta, o idee buna poate fi sa investesti intr-un al doilea incarcator pe care sa il tii la serviciu. Retine, de asemenea, ca temperaturile scazute pot reduce puterea bateriei, astfel ca depozitarea bateriei in interior in timpul iernii va fi o idee inteleapta.
In afara de baterie, intretinerea de baza a unei biciclete electrice este destul de similara cu cea a unei biciclete obisnuite. Prin urmare, se aplica si aici sfaturile de baza pentru intretinerea bicicletei. Fa intotdeauna o inspectie inainte de o deplasare, verificand elementele esentiale: presiunea aerului, lantul si franele.

Sursa: https://www.rei.com/learn/expert-advice/intro-to-electric-bikes.html#:~:text=It%27s%20certainly%20true%20that%20a,did%20on%20a%20conventional%20bike.