X

lucruri scumpe

Nu colectia de lucruri scumpe ne face fericiti, ci perioada dinaintea cumpararii

Banii nu aduc…fericirea, insa nici lipsa banilor nu ne face mai fericiti. Aparent avem nevoie de bani pentru a fi fericiti – cel putin asta ne spun realizatorii sutelor, miilor de studii privind legatura dintre situatia financiara a oamenilor si…cat de fericiti sunt ei. Tarile bogate sunt mai fericite decat cele sarace – asta par sa urle toate graficele date publicitatii.

Daca acceptam importanta (atestata de cercetatori) a banilor in societatea zilelor noastre, este vital sa acceptam si faptul ca nu banii, si anume nu hartiile pe care le tinem in portofel ne aduc fericirea, ci lucrurile pe le care cumparam cu acestia.

Ca fericirea sa fie maxima, se pare ca ar trebui sa incetam sa mai cumparam atatea lucruri scumpe…

…afirma renumitul psiholog Daniel Gilbert, care declara intr-un interviu, in urma cu cativa ani, ca experientele, si nu obiectele, ne aduc cel mai inalt nivel de fericire.

O experienta ne face fericiti in momentul in care o traim si inca o data, de doua ori, de trei ori… atunci cand o povestim prietenilor.

Fericirea oferita insa de obiectele cumparate este supusa unui proces mai rapid de erodare. Daca vezi in catalogul Ikea o patura pe care o indragesti instant, probabil o vei cumpara. Primele dati in care te vei acoperi cu ea, te va face fericit. Insa nu dupa multa vreme, paturica mult iubita va deveni o patura ca oricare alta din dulapul cu paturici, poate chiar mai putin indragita decat o patura banala, dar ceva mai calduroasa.

„Psihologii numesc acest lucru obisnuinta, economistii…scaderea utilitatii marginale, altii…casatorie”, scrie Gilbert in cartea lui, „Stumbling about Happiness”.

„Momentele in care se gandesc la achizitia unui bun le ofera fericire persoanelor materialiste, si pentru ca au tendinta sa se gandeasca multa vreme la achizitii, astfel de ganduri au potentialul de a le oferi frecvent imbunatatiri ale dispozitiei, insa emotiile pozitive asociate cu achizitia sunt de scurta durata. Desi materialistii eperimenteaza emotii pozitive si dupa ce se face o achizitie, emotiile sunt mai putin intense fata de cele dinaintea achizitiei”, spune Marsha L. Richin, profesor in cadrul departamentului de Marketing al Universitatii din Missouri.

Inca o data, se pare ca experientele cantaresc mult mai mult pe cantarul fericirii decat obiectele cumparate.

Ce propun eu este sa extindem ideea de experienta de la cea care se refera strict la shopping – experienta vanatorii de lucruri, mai mult sau mai putin folositoare, pe care ni le dorim mai mult sau mai putin, la ideea de experienta care depaseste notiunea de shopping. Vorbesc despre experientele care ne antreneaza corpul, inteligenta, imaginatia, mai mult decat o poate face experienta sacoselor pline in mall. Pentru multe dintre ele nu trebuie sa scoatem niciun leu din buzunar.