O cercetare recenta despre psihologia consumatorilor arata ca oamenii se simt mai satisfacuti si mai fericiti sa faca achizitii experiente decat sa cumpere bunuri materiale.
Insa extrem de interesant este conceptul care sta la baza modului in care experientele creaza o impresie pozitiva asupra noastra si relevanta lor pentru organizatii si angajati.
Cercetarea arata ca experientele ofera o satisfactie si o fericire mai mare pentru ca reprezinta o parte mai mare din identitatea si memoria unei persoane.
Daca acest concept de interconectare a experientelor si efectul asupra nivelului de fericire, satisfactie, stima de sine, asupra relatiilor sociale si asupra starii psihologice a unui individ este extrapolat la locul de munca, organizatiile pot atinge niveluri mai ridicate de implicare.
Partea interesanta legata de experiente ca recompense este efectul lor unic, atat ca factori de motivatie, cat si ca instrument de construire a implicarii. Chiar daca recompensele la scara mare nu sunt in buget, darurile experienta sunt unul dintre cele mai minunate premii pe care si le pot dori angajatii.
Ce sunt experientele?
In contextul nostru trebuie sa spunem in primul rand ca experientele nu sunt tocmai ce iti imaginezi in general cand auzi cuvinte precum “premiu” sau “recompensa”. Reducerile si produsele diverse au un anumit grad de permanenta fizica, iar angajatii pot folosi cupoane pentru achizitii care devin in cele din urma proprietatea lor, asa cum se intampla in cazul unor produse precum electronicele.
Experientele pot parea trecatoare. Ele sunt active pentru o perioada scurta de timp, insa in ciuda faptului ca activitatea in sine are o durata fixa, efectele unei experiente oferite ca recompensa dureaza mult mai mult.
Impactul experientelor
S-a dovedit in timp ca experientele traiesc mai mult in amintiri si au o capacitate puternica de referinta vizuala, motiv pentru care odata traite le poti revedea de cate ori vrei, fara ca ele sa se deprecieze. In plus, experientele te conecteaza cu cei din jur prin puterea de a povesti despre ele. Orice om e fericit sa poata impartasi experiente. In plus, experientele au marele dar de a fi unice si incomparabile.
La suprafata, par a fi la fel de trecatoare ca orice bonus material, pentru ca pana la urma, nu dureaza mai mult de o saptamana sau doua, in functie de experienta. Ba chiar unele dintre ele pot dura doar cateva ore, daca ne referim la cursuri sau tururi.
Insa ceea ce le lipseste in materie de longevitate, compenseaza pe zona amintirilor. Chiar si cele mai solide bunuri se strica sau se invechesc, urmand a fi inlocuite si uitate; insa o croaziera de doua saptamani sau o excursie de o zi te va face sa iti amintesti intotdeauna de ea. Iar daca ne referim la experiente in contextul profesional, orice angajat va asocia acele amintiri frumoase cu compania angajatoare care a contribuit la crearea lor.
De ce trebuie angajatorii sa se concentreze pe recompense experienta?
Rezultatele unui sondaj Gallup din 2015 arata ca din 3.2 miliarde de angajati la nivel global, numai 13% sunt implicati, iar restul de 63% nu.
Pe langa aceasta lipsa de implicare, o majoritate covarsitoare a angajatilor din intreaga lumea raporteaza o experienta negativa generala la serviciu, si numai 1 din 8 angajati este complet implicat si entuziast cu privire la jobul sau.
Este important ca angajatorii sa inteleaga ca oamenii petrec o parte importanta a vietilor lor la serviciu. Ca atare, calitatea experientei la locul de munca este reflectata inevitabil in calitatea vietii. De aceea devine esential pentru companii sa ofere experiente in loc de beneficii materiale pentru un impact de durata. In plus, aceste experiente permit si o pauza sanatoasa de la munca.
Multi jucatori din industria R&R (Rest and Relaxation) ofera o varietate de experiente ca solutii de implicare pentru un public foarte variat demografic.
Multe firme fac trecerea lenta catre oferirea acestor experiente in locul bunurilor materiale, pentru a implica si influenta angajatii. Ele se gandesc la moduri de a implica angajatii la un nivel psihologic prin redirectionarea eforturilor si cheltuielilor catre construirea unor experiente mai hranitoare.
Daca ne gandim la personalul din zilele noastre, cinci generatii – de la traditionalisti si baby boomers pana la mileniali – lucreaza cot la cot, ceea ce face important pentru organizatii sa creeze o cultura incluziva, care sa raspunda nevoilor variate ale fiecarei generatii.
Un studiu al Bersin and Associates a constatat ca nivelul implicarii angajatilor, productivitatii si serviciilor pentru clienti este cu 14% mai bun in companiile in care exista recunoastere, iar companiile care recunosc in mod activ meritele angajatilor au rate de abandon cu 31% mai mici decat celelalte companii din piata.
Poate crezi ca ideile de recompense si recunoastere se gasesc pe toate drumurile. Dar adevarul este ca nu toate creaza o impresie de durata. Vei avea un program mai puternic si mai de succes daca te concentrezi pe ideile care se evidentiaza in mintea angajatilor, acum si in viitor. Iar experientele reprezinta pentru acestia recompense excelente.
Recompensele experientiale (asa cum sunt invatarea unei limbi straine, saltul cu parasuta sau o evadare in familie) schimba sentimentele de apreciere in randul angajatilor, le influenteaza pozitiv nivelul de motivatie si adauga satisfactie planurilor lor de a ramane in companie. Aceasta este puterea unei experiente memorabile. Posibilitatile sunt infinite.
1. Recompensele experiente creaza o fericire sanatoasa pe termen lung
De la o masa la un restaurant elegant sau o vacanta de lux si pana la parasutism, experientele sunt in fruntea listei de recompense memorabile. Motivul este ca experientele pot antrena toate simturile si pot crea o reactie emotionala pe care nu o poti obtine, de exemplu, de la un bonus in bani sau alte recompense materiale. Desi aceste momente dureaza cateva minute, faptul ca sunt atat de rare ne face sa le pretuim si sa le apreciem mai mult.
In schimb, entuziasmul pe care il trezesc niste gadgeturi noi sau niste haine noi are tendinta sa dispara rapid, mai ales ca mintea se adapteaza rapid la prezenta lor constanta in preajma. Practic o recompensa experientiala este un eveniment pe care un angajat il castiga, pe cand din recompensele materiale tangibile se poate obtine doar gratificare imediata.
Foarte interesant este ca s-a descoperit ca experientele se coreleaza si cu trasaturile asociate cu o motivatie superioara, precum deschiderea si cautarea recompenselor. Cand oferi angajatilor experiente pozitive placerea lor este asociata cu compania ta, ceea ce creste fericirea mai mult decat orice recompensa in bani.
2. Oamenilor le plac povestile
Mai presus de orice, experientele ne ajuta sa construim povesti care sunt in mod inerent impartasite. Creierul uman este determinat sa compuna, sa-si aminteasca si sa impartaseasca povesti. Si astfel, o recompensa sau o ceremonie de recunoastere care se preteaza la o poveste va fi in mod cert impartasita si rememorata.
Cui nu i-ar placea sa impartaseasca povesti despre o vacanta recenta, o experienta de olarit manual sau despre o drumetie de noapte, in loc sa povesteasca despre ultima achizitie?
Povestile pe care le poate genera o experienta unica sau de rasfat pot deveni chiar o parte din traditia organizatiei tale, castigand o viata mult dincolo de premiul in sine.
Experientele ofera, de asemenea, valoare sociala mare, reprezentand fotografii sau videoclipuri pentru conturile de socializare ale angajatilor mileniali.
3. Recompensele experientiale sunt personale si devin parte din identitate
Nu exista recompense universal valabile, astfel ca vei avea nevoie de recompense experientiale speciale. Cu totii suntem unici, iar daca vrei sa le arati angajatilor tai ca iti pasa de ei, trebuie ca recunoasterea pe care le-o oferi sa fie cat mai personala. Recunoasterea pe care o castiga angajatii inseamna si mai mult atunci cand ea este exclusiva. Recompensele experiente care rezoneaza cu interesele sau hobby-urile lor, sau cele care ii ajuta sa bifeze ceva de pe lista de dorinte sunt o modalitate excelenta de a le arata ca pretuiesti munca la care au contribuit individual.
Mai mult, recompensele experientiale pot ajuta oamenii sa-si pozitioneze caracterul personal si pot deveni un catalizator al conexiunilor la locul de munca, mai ales atunci cand vine vorba despre formarea unor relatii noi.
Gandeste-te cat de usor ar fi pentru un geek caruia ii place sa mearga in tururi gastronomice sa initieze o conversatie cu un angajat de la financiar, caruia ii place sa mearga in excursii la caiac, daca si-ar putea impartasi povestile legate de experientele memorabile cu care compania ta i-a rasplatit.
Potrivit Gallup, angajatii care au prieteni buni la serviciu sunt cu 27% mai predispusi sa simta ca locul lor de munca este important. De asemenea, studiul arata ca exista o dinamica multiplicatoare asociata cu impartasirea experientelor. Poate declansa alte substante neurochimice, in special cele legate de fericire si de urmarirea obiectivelor, ceea ce reprezinta un beneficiu suplimentar pentru orice organizatie.
4. Recompensele experienta sunt mai populare in randul angajatilor tineri
Experientele oferite ca recompense sunt deosebit de populare in randul milenialilor. Potrivit unui studiu realizat de Harris Group, 78% dintre angajatii mileniali prefera sa cheltuiasca bani pe experiente decat pe alte bunuri materiale. Activitati precum concerte, petreceri si festivaluri sunt doar cateva dintre experientele la care 82% dintre mileniali au participat in 2013.
Si nu este deloc surprinzator! Toata lumea stie ca milenialii pretuiesc flexibilitatea in detrimentul securitatii. E mai probabil ca acestia sa se orienteze catre un loc de munca ce ofera mai mult timp liber pe care il pot petrece cu prietenii si familia, chiar daca salariul nu este la fel de mare ca cel oferit de o pozitie mai sigura.
5. Experientele influenteaza construirea echipei
Desi experientele ca recompense contribuie la o mai mare implicare a angajatilor, companiile pot amplifica acest efect prin adaugarea unui element de echipa.
Harris Group dezvaluie ca 69% dintre mileniali simt ca experientele impartasite ii ajuta sa se simta mai conectati cu comunitatea si cu oamenii din jur.
Permitand angajatilor sa participe impreuna la activitati de petrecere a timpului liber le vei imbunatati inevitabil sentimentul de lucru in echipa – un aspect cheie al implicarii.
6. Social Media sporeste impactul experientelor
Pe langa faptul ca sunt mai populare in randul milenialilor, experientele au un impact si mai mare atunci cand sunt distribuite prin intermediul retelelor de socializare.
Pentru ca generatiile mai tinere sunt mai apte din punct de vedere tehnologic decat inaintasii lor, nu e de mirare ca 60% dintre mileniali isi impartasesc experientele online.
Experiente populare in randul angajatilor
Exista o multime de experiente din care poti alege, insa exista cateva care au un grad mult mai mare de popularitate si care vor atrage in mod cert majoritatea angajatilor.
1. Festivaluri
Festivalurile reprezinta recompense experienta excelente, dat fiind ca pot acoperi o gama larga de interese. De la muzica la mancare, e foarte probabil ca un eveniment de acest gen sa starneasca interesul angajatilor.
2. Evenimente sportive
Practic, toata lumea iubeste sportul, chiar daca nu toata lumea este un fan inrait. Faptul ca pot merge la un meci de fotbal din Liga 1 sau la un meci de rugby sau handbal va atrage fara indoiala atentia angajatilor si colegilor.
3. Croaziere
Croazierele sunt foarte cautate, atat pentru valoarea lor in bani, cat si pentru valoarea personala. Vizitarea mai multor locatii intr-o singura calatorie inseamna o multitudine de amintiri durabile, care vor crea o impresie favorabila despre companie in randul angajatilor.
Desi este o investitie mare pe termen scurt, cresterea productivitatii si a loialitatii o va amortiza cu varf si indesat.
4. Aventuri
Aventuri precum alpinismul, caiacul sau raftingul in ape repezi sunt modalitati interesante de a incuraja miscarea. Conditia fizica este extrem de importanta pentru mentinerea unui personal sanatos; insa un simplu abonament la sala sau cateva intalniri cu un antrenor personal e mai putin probabil sa genereze entuziasm.
Adaugand putina aventura la activitatea fizica, creezi o experienta unica si permiti angajatilor tai sa isi extinda orizonturile si sa-si cladeasca amintiri de durata.
5. Zile la Spa
Nu toate experientele trebuie sa fie pline de actiune. Relaxarea oferita de spa-uri reprezinta o modalitate excelenta prin care angajatii pot scapa de stres. Iar vestea buna este ca vor reveni la serviciu intineriti si mai relaxati. Adauga aceasta stare la imbunatatirea inevitabila a moralului si e destul de clar cum ceva atat de simplu poate avea un impact profund asupra angajatilor si angajatorilor.
Sursa: https://blog.xoxoday.com/why-focus-on-experience-gifts-at-the-workplace/
Comentarii recente