X

Vanzarile de biciclete electrice cresc vertiginos. Iata de ce le iubeste toata lumea si de ce probabil ca vei ajunge si tu sa le iubesti.

Primul lucru pe care trebuie sa-l stii despre bicicletele electrice este ca sunt aici si vor ramane aici! Vanzarile de biciclete electrice au crescut cu un procent incredibil de 240% intr-o perioada de 12 luni, incepand cu septembrie 2021, comparativ cu doi ani inainte, potrivit firmei de cercetare de piata NPD Group. De anul trecut, este o industrie de aproape 27 de miliarde de dolari si nu exista niciun semn de incetinire a acestui trend.

Unii considera ascensiunea bicicletelor electrice ca o amenintare, de parca bicicletele standard vor disparea si vor fi considerate demodate cand toata lumea va deveni “electrica”. Insa nu te teme: bicicletele electrice nu ne vor priva de stilul nostru de viata “cu propulsie umana”. Mai mult decat atat, ele ar putea chiar sa-l imbunatateasca, mai ales intr-o perioada in care obiceiurile legate de deplasari si de naveta se schimba ca urmare a pandemiei de coronavirus si a modificarilor legate de modul in care oamenii lucreaza. Asadar, pentru ca tot ne indreptam spre sezonul mersului pe bicicleta, iata tot ce trebuie sa stii despre revolutia bicicletelor electrice.

1. Bicicletele electrice fac pedalatul mai usor

In general, bicicletele electrice sunt biciclete cu o „asistenta” alimentata de baterii, care vine prin pedalare si, in unele cazuri, prin acceleratie. Cand actionezi pedalele unei biciclete electrice cu asistenta la pedala, un motor mic se cupleaza si ofera un impuls, astfel incat sa poti urca pe dealuri si sa te deplasezi pe teren accidentat fara sa te epuizezi. Numite si „pedelec-uri”, aceste biciclete par niste bicicletele conventionale, dar mai bune. Vei putea sa controlezi viteza cu picioarele, la fel ca in cazul unei biciclete obisnuite, dar te vei simti cu adevarat puternic si vei accelera cu usurinta.
Pe langa asistenta la pedala, unele biciclete electrice vin cu o acceleratie care cupleaza motorul prin apasarea unui buton. Acestea apartin unei clase separate de e-bike care, evident, nu ofera o experienta autentica de ciclism, iar in unele orase sunt chiar ilegale. Biciclistii cu experienta au in general tendinta de a se orienta catre bicicletele cu acceleratie la inceput, dar apoi revin si aleg modele cu asistenta la pedala pentru urmatoarea lor achizitie.

2. Merg destul de rapid, pana la un punct

Cu cat pedalezi mai tare, cu atat va fi mai mare impulsul si cu atat vei merge mai repede – pana la un punct. Bicicletele electrice iti permit sa te deplasezi rapid, dar nu sunt motociclete. Nu vei merge niciodata cu 75 de km la ora. Motorul este proiectat sa nu te mai propulseze inainte atunci cand ajungi la 32-45 km/h, in functie de bicicleta. Asa ca vei putea economisi timp pentru deplasarea la serviciu, dar bucurandu-te totusi in continuare de peisaj. De asemenea, poti controla cat de mare este asistenta de care vei avea parte. Cele mai multe biciclete electrice sunt dotate cu un comutator de pornire care iti permite sa setezi functia de amplificare de la „eco” (scazut) la „turbo” (mare), atunci cand ai nevoie sa te ajute ceva mai mult, de pilda la urcarea unui deal abrupt.

3. Vei merge pe bicicleta mult mai mult, chiar daca deja mergi mult

Daca optezi pentru o bicicleta electrica vei creste foarte mult frecventa cu care mergi pe bicicleta, potrivit unui sondaj efectuat pe aproape 1.800 de proprietari de biciclete electrice din America de Nord. 55% dintre respondenti au spus ca mergeau zilnic sau saptamanal cu bicicleta inainte, iar dupa cumpararea unei biciclete electrice, acest procent a crescut la 91%. Chiar daca esti super in forma, tot vei obosi (probabil de la antrenament sau de la curse) astfel ca poate fi o corvoada sa urci iar pe bicicleta. Daca ai o bicicleta electrica, poti continua sa mergi, acordand in acelasi timp o binemeritata pauza picioarelor tale extenuate. De asemenea, te poti deplasa mai repede, ceea ce face mai atractiv mersul cu bicicleta pentru calatorii mai lungi, chiar si atunci cand esti presat de timp.

Pentru cei care nu merg in mod frecvent cu bicicleta, bicicletele electrice deschid o lume cu totul noua. Desi probabil ca nu vei fi nevoit sa mergi intre 8 si 16 km odata, vei putea parcurge aceste distante cu usurinta cu ajutorul bicicletei cu asistenta electrica, un mod excelent de a construi rezistenta si incredere.
Acelasi sondaj a constatat ca 94% dintre subiectii care nu erau biciclisti au mers zilnic sau saptamanal dupa ce si-au luat o bicicleta electrica.

4. Exista o bicicleta electrica pentru orice

Indiferent la ce tip de mers cu bicicleta te-ai gandi, exista o bicicleta electrica pentru acesta. Daca nu vrei o bicicleta electrica pentru mers pe drum, poate te gandesti la un e-cargo de mare capacitate, care poate transporta o greutate de 180 de kg la o viteza de deplasare de 24 de km/h. Bicicletele electrice sunt disponibile in variantele fat, cargo, commuter, recreative, hardtail, de munte cu suspensie completa si chiar si de performanta.

5. Pot inlocui condusul

Oamenii cumpara biciclete electrice si ca modalitate de a reduce pe cat posibil calatoriile cu masina. 28% dintre repondentii la sondaj au spus ca au cumparat o bicicleta electrica special pentru a inlocui condusul unei masini. Multe dintre motivele enumerate de cumparatori pentru alegerea unei biciclete electrice – inclusiv transportul cumparaturilor si copiilor, evitarea parcarii si a traficului si preocuparea fata de mediu – indica, de asemenea, dorinta de a renunta la volan. In plus, nu vei fi nevoit sa iti schimbi hainele sau sa te speli cand ajungi la destinatie, pentru ca nu vei transpira la fel de mult ca pe o bicicleta obisnuita.

Tine cont, de asemenea, ca peste jumatate din toate calatoriile cu masina sunt mai scurte de 16 km, unele sondaje aratand ca o deplasare medie unica ajunge doar la 10 km. Aceasta este o distanta foarte normala de parcurs cu bicicleta electrica. Mai mult, sondajul a constatat ca detinatorii de biciclete electrice au inlocuit 46% din deplasarile la serviciu cu masina si 30% din micile treburi pentru care se deplaseaza cu masina, cu drumuri cu bicicleta electrica.

6. Da, tot vei face miscare!

Bicicletele electrice fac o parte din munca pentru tine, insa chiar si asa, tot pot fi considerate exercitiu fizic, in special pentru persoanele sedentare.
Cercetatorii de la Universitatea din Colorado au descoperit ca atunci cand 20 de barbati si femei care nu faceau in mod obisnuit exercitiu fizic au mers cu bicicleta electrica aproximativ 40 de minute, trei zile pe saptamana, acestia si-au imbunatatit conditia cardiovasculara si nivelului glicemiei in decurs de numai o luna.
Multe persoane nu sunt suficient de in forma incat sa mearga suficient de mult cu bicicleta pentru a se bucura de beneficii semnificative pentru sanatate si fitness. In schimb, pe o bicicleta electrica ei pot merge fara probleme timp de o ora si pot avea parte de o doza semnificativa de miscare.
Chiar daca esti intr-o forma excelenta si foarte fit, tot poti face miscare cu bicicleta electrica. Facand o comparatie directa a navetei cu o bicicleta cross versus naveta cu o bicicleta electrica de agrement, efortul relativ a fost mult mai mic, iar numarul de calorii arse a fost de aproximativ jumatate din caloriile arse pe bicicleta obisnuita. Insa tot vei arde calori – pana la 200 de calorii pe ora, echivalentul a ceea ce arzi mergand pe jos.

7. Bateriile devin mai bune

Nu avem cum sa evitam aceasta problema: bicicletele electrice sunt inca un dispozitiv care trebuie incarcat. In acest moment, bateria unei biciclete electrice dureaza intre 55 si 160 de km, in functie de capacitatea sa si de cata putere consuma motorul. Evident, daca te deplasezi pe modul „turbo” toata ziua, vei ramane fara baterie mai repede decat daca folosesti setari mai economice. Ne asteptam insa ca bateriile pentru biciclete electrice sa se imbunatateasca in viitor.

8. Accesul pe poteci poate fi dificil

Bicicletele electrice raman un subiect controversat in cercurile de ciclism montan. E foarte posibil ca in acest moment sa nu poti merge cu o astfel de bicicleta pe traseul tau preferat, pentru ca multe trasee nemotorizate inca le interzic. Insa lucrurile se indreapta totusi intr-o directie mai permisiva. IMBA, cel mai mare grup public de advocacy din sport, si-a schimbat atitudinea in 2017, sustinand permiterea accesului unor biciclete electrice cu asistenta la pedala (cele care depasesc 32 km/h) pe unele trasee.
Pentru ca fiecare producator important face astazi biciclete de munte electrice, probabil ca accesul pe trasee diverse este doar o chestiune de timp. In cativa ani, oamenii isi vor da seama ca bicicletele electrice de munte nu au un impact mai mare asupra traselui decat o bicicleta de munte obisnuita.

9. Nu sunt ieftine, dar te pot ajuta sa economisesti bani

Deocamdata nu poti gasi o bicicleta electrica ieftina. Insa daca alegi sa tii masina in garaj mai des, vei economisi bani pentru intretinere si benzina, ca sa nu mai vorbim de beneficiile suplimentare pentru sanatate si probabil chiar mai putine zile in care te vei simti bolnav, pentru ca vei face mai multa miscare.
Preturile variaza foarte mult, dar te poti astepta la 1.500 de dolari pentru o bicicleta electrica decenta si considerabil mai mult – intre 2500 si 5000 – pentru o bicicleta de calitate cu un sistem motor de la un producator important precum Bosch, Shimano sau Yamaha.

10. Sunt solide si grele

Primul lucru pe care il fac multi dintre biciclisti atunci cand verifica o bicicleta noua este sa o ridice pentru a-i evalua greutatea. Daca incerci asta cu o bicicleta electrica, vei avea parte de un mic soc. Bateria, motorul, componentele suplimentare si cadrul intarit fac bicicletele electrice in mod inerent mai grele decat bicicletele standard – pana la aproximativ 10 kg in plus. Geometria si ingineria moderna le ajuta sa se descurce bine in ciuda greutatii lor, iar asistenta face in mod cert ca aceste kilograme in plus sa dispara atunci cand incepi sa pedalezi. Dar vei avea nevoie de mai multi muschi pentru a urca o astfel de bicicleta pe portbagajul de pe masina, sau pentru a o urca si a o cobori pe scari.

11. Sunt viitorul transporturilor

Fiecare producator major de biciclete – si zeci dintre producatorii mai mici – se implica deja in jocul e-bike. Companiile auto nu sunt nici ele departe. Ford a finantat un sistem de partajare a bicicletelor electrice in San Francisco in 2018 (care a fost rebranduit de Lyft in 2019), iar GM a lansat doua biciclete electrice proprii.
Producatorii auto se implica total, pentru ca inteleg ca masinile din zonele urbane cu densitate mare, unde traieste mai mult de jumatate din rasa umana, pur si simplu nu mai functioneaza. Avand in vedere ca marii jucatori din domeniul transporturilor, asa cum sunt Uber si Lyft, au un succes urias cu bicicletele electrice, iar orasele cauta modalitati de a reduce aglomeratia din trafic, programele ar putea continua sa se extinda.

12. Acum poti participa cu ele si la curse

Nu este atat de nebunesc pe cat pare. In Europa, unde piata e-bike-urilor a explodat, Uniunea Europeana pentru Ciclism a creat un nou circuit de curse pentru e-bike, inclusiv e-road si e-mountain bike, pentru sezonul 2019. Urmand exemplul, UCI a inclus pentru prima data o competitie de mountain bike electric in Campionatele Mondiale de Mountain Bike din 2019. Iar cel mai bun e-biker off-road din lume a primit drept premiu un tricou curcubeu.

13. E imposibil sa mergi pe un e-bike fara sa zambesti

Acesta este adevarul. Ciclistii traditionali pasionati sau cei care participa la curse si care au testat bicicletele electrice, spun ca au fost foarte incantati de e-bike-uri, numindu-le chiar whee-bikes.
Daca esti nou venit in lumea mijloacelor de transport electrice, este important sa retii ca, desi mersul pe bicicleta nu se uita niciodata, un e-bike nu este o bicicleta obisnuita. Pentru ca sunt mai grele si mai rapide, ar trebui sa iti iei cateva masuri suplimentare de precautie pentru a te bucura de calatorie in siguranta.

Sfaturi de siguranta pentru e-bike

  •  Fii foarte vigilent in trafic. Conducatorii auto subestimeaza deja cat de repede se pot deplasa biciclistii. Pana cand e-bike-urile vor deveni o obisnuinta, soferii nu se vor astepta sa te deplasezi cu aproape aceeasi viteza ca ei. Mergi defensiv, pornind de la premisa ca soferii nu te vad. Mentine viteza sub control in zonele aglomerate si fa-te cat mai vizibil, utilizand lumini de zi.
  •  Opreste si deplaseaza-te cu grija. Pentru ca esti mai greu si mai rapid, iti va lua mai mult sa incetinesti si sa te opresti. Apasa franele cu mult inaintea intersectiilor. Nu uita ca bicicleta va accelera mai repede decat in mod normal, asa ca nu incepe sa accelerezi in trafic pana cand nu este complet liber. De asemenea, pentru ca bicicleta are o greutate, s-ar putea sa simti ca te clatini primele cateva dati cand pornesti sau cand incetinesti. Exerseaza urcarea pe bicicleta, coborarea si oprirea in locuri sigure inainte de a ajunge pe drumuri cu trafic intens.

Sursa: https://www.bicycling.com/skills-tips/a20044021/13-things-about-e-bikes/