X

Orice mountain biker isi aminteste de prima sa experienta pe bicicleta pe drumuri de munte: pietre, parauri si terenuri accidentate de tot felul, pe care cel putin la inceput nu le vei putea controla absolut deloc. E distractiv si palpitant, insa in acelasi timp iti intinde nervii la maxim si te ingrozeste! Din fericire, insa, cu timpul totul devine mai usor si mai distractiv!

Pentru a nu fi nevoit sa invete doar din experienta proprie, exista cateva ponturi pe care orice mountain biker ar trebui sa le stie inainte de a urca pentru prima data cu bicicleta pe munte. Iata ce ar trebui sa stii daca esti incepator si te pregatesti sa pornesti la drum!

1. Pozitia corecta pentru corp si pentru sa

Presupunand ca ti-ai ales o bicicleta adecvata, treaba acesteia este sa mearga cu brio pe teren accidentat. Iar treaba ta in acest caz este sa o lasi sa faca ce stie mai bine! Asta inseamna sa iti mentii corpul relaxat, in asa fel incat bicicleta sa se poata misca sub tine. Ridica fundul de pe sa atunci cand treci peste obstacole precum radacini sau pietre. Cu cat terenul este mai accidentat, cu atat bicicleta va avea nevoie de mai mult loc pentru a se misca.

Cand faci o coborare in panta, impinge in brate si tine picioarele in pozitie de cowboy, departeaza coatele si genunchii, in asa fel incat corpul sa permita bicicletei sa se deplaseze, nu sa ii opuna rezistenta.

Pozitia neutra

Atunci cand traversezi portiuni de traseu mai facile vei gasi confort si stabilitate in pozitia neutra:

  •  Indoaie usor coatele si genunchii;
  •  Tine privirea inainte, la 4-6 metri in fata bicicletei;
  •  Tine degetele aratatoare pregatite pe frane;
  •  Tine pedalele in echilibru, cu greutate egala.
  •  Stai asezat.
Pozitia pregatit

Cand terenul devine mai accidentat si mai abrupt si apar mai multe obstacole, e momentul sa fii pregatit si depasesti toate aceste obstacole.

  •  Indoaie mai mult coatele si genunchii;
  •  Du soldurile in spate si ridica fundul de pe sa;
  •  Priveste inainte la 4-6 metri in fata bicicletei;
  •  Tine aratatorul pregatit pe frana.
Inaltimea seii

Ajustarea nivelului seii la diferite inaltimi pe traseu te va ajuta la urcare si la coborare.

Urcarea
  •  Regleaza-ti saua la o pozitie mai inalta.
  •  Cand piciorul este complet intins trebuie sa poti flexa usor genunchiul;
  •  Vei mari astfel eficienta.
Coborarea
  •  Eficientizeaza la maxim coborarea lasand saua mai jos cu 4-6 centimetri;
  •  Lasa-ti greutatea pe spate pentru a cobori centrul de greutate;
  •  Pune degetul aratator pe frane pentru a fi sigur ca poti frana la nevoie.

2. Mentine inertia

Desi pare ciudat, mentinerea vitezei – si chiar si accelerarea – pe teren accidentat favorizeaza trecerea prin sectiuni dificile, pentru ca bicicleta va avea acces la ceea ce ii trebuie cel mai mult pentru a continua se se deplaseze: inertia. Inertia este cel mai bun prieten al tau pe teren accidentat!

3. Schimba centrul de greutate

Vei ajunge sa parcurgi terenuri extreme, inclusiv pante abrupte sau rampe. Cand urci pe un teren dificil, muta-ti centrul de greutate catre partea din fata si apleaca-te inainte pentru a mentine tractiunea.
Cand terenul este in panta, muta-ti centrul de greutate catre partea din spate a seii si deasupra rotii spate, pentru a evita sa sari peste ghidon, daca te apleci in fata.

4. Nu brusca franele

Trebuie sa fii intotdeauna pregatit sa franezi tinand degetul aratator de la ambele maini deasupra franei fata si spate.
Franarea trebuie sa fie controlata si usoara. Nu incerca niciodata sa apesi brusc frana in speranta ca te vei salva de la o cadere, pentru ca poti obtine efectul invers. Poate parea ciudat, dar frana poate chiar sa ajute bicicleta sa mearga mai repede. Foloseste frana pentru a controla curbele si inertia pentru a lua viteza. Totul tine de gasirea unui echilibru intre franare, folosirea inertiei si citirea traseului.

Vei fi tentat la un moment dat sa apuci ambele frane si sa le strangi de ghidon cu toata forta. Rezista tentatiei de a face asta! Franele bicicletei de mountain biking sunt suficient de puternice incat vei avea nevoie doar de un deget (sau poate doua) pentru a-ti ajusta viteza. Regleaza viteza inainte de portiunile dificile, precum drumuri din piatra, curbe si colturi, iar apoi mentine viteza pe parcursul acestor zone.

Daca ti se pare ca intri prea tare intr-o curba, nu te apropia de frana fata. Oprirea rotii din fata o va face sa intre in derapaj, ceea ce te va proiecta foarte probabil peste ghidon, direct pe pamant. Apasa in schimb frana spate; probabil ca vei derapa, dar ai sanse mai mari sa ramai pe pozitie.

5. Regleaza suspensiile

Majoritatea bicicletelor pentru munte au cel putin o suspensie fata, iar multe dintre ele au si amortizoare de soc pe spate. Acestea sunt inventii magice, care te fac sa nu mai simti denivelarile mari atunci cand treci peste ele. Problema suspensiilor este ca functioneaza doar daca le reglezi pe pozitiile active. Este important sa stii sa blochezi sau sa activezi suspensia, in asa fel incat sa nu ajungi intamplator pe un teren mega accidentat cu o bicicleta complet rigida.

6. Priveste inainte, nu la obstacole

Daca te uiti direct la piatra pe care nu vrei sa o lovesti, cel mai probabil vei intra direct in ea! Se numeste “fixarea targetului” – bicicleta ta se va duce acolo unde o directioneaza ochii! Incearca in schimb sa privesti pe deasupra obstacolului, catre locul in care vrei sa ajungi.

Tine barbia dreapta, ochii inainte si incearca sa privesti cat mai departe pe traseu, folosindu-te de vederea periferica pentru a evita si a negocia obstacolele aflate chiar in fata. O casca speciala de teren te va proteja de un eventual obstacol de care te-ai putea lovi.

7. Pune-te la punct cu reparatiile de baza

Din cauza naturii dificile a terenului, in general problemele mecanice apar mai des pe teren accidentat decat pe asfalt. Tehnologia cauciucurilor tubeless a contribuit la minimizarea probabilitatii aparitiei penelor, dar nu la eliminarea totala a acestora! Asa ca pune-te la punct cu unele reparatii de baza, pentru a fi sigur ca poti iesi din padure atunci cand ai parte de o defectiune.

Ca idee, ar trebui sa stii cel putin sa repari o pana. De asemenea, iti va fi util sa stii sa repari un lant stricat sau sa inlocuiesti un schimbator de pinioane stricat sau indoit. Poti invata sa faci asta de la un service din zona ta, sau de la un prieten pasionat si el de biciclete.

8. Fii pregatit

In padure sau pe munte nu exista prea multe magazine… Turele de mountain bike vor dura in general mult mai mult decat anticipezi, pentru ca se intampla foarte des sa dai peste teren prost, sa ai o defectiune sau pur si simplu sa te ratacesti. Ia intotdeauna la tine mai multa mancare si apa decat crezi ca ai nevoie.

De asemenea, exista situatii in care va fi imposibil sa vina cineva sa te recupereze, in caz ca ceva merge prost, fie pentru ca nu ai semnal la telefon, fie din alte motive. Nu pleca de acasa fara strictul necesar: o camera de rezerva sau chiar doua, pompa, si un set multi-tool. Vei fi in mod cert mai relaxat si te vei bucura de traseu, stiind ca ai la tine tot ce iti trebuie.

9. Informeaza-te si “citeste” traseul

Este extrem de important sa te informezi pe cat posibil cu privire la traseul pe care urmeaza sa il parcurgi, inainte de a porni intr-o tura cu bicicleta pe munte. Trebuie sa stii la ce sa te astepti si sa te pregatesti pentru radacini, pietre, pante, sarituri si obstacole. De asemenea, odata ajuns pe traseu scaneaza tot timpul poteca si zona aflata la 5-6 metri in fata ta, pentru a aborda adecvat toate obstacolele.

10. Caderea face parte din evolutie

Caderile sunt inevitabile – oricat te-ai proteja, pana la urma tot vei cadea de pe bicicleta! Iar atunci cand o vei face, sa speram ca te vei ridica repede, te vei scutura si te vei urca inapoi pe bicicleta, mandru de vanataile si cicatricile tale. Daca nu cazi de pe bicicleta inseamna ca nu te provoci suficient – iar pe termen lung provocarea permanenta face parte din evolutie! Pregateste-te, insa, de cadere cu echipamentul potrivit: cotiere, genunchiere, casca si manusi.

Bunele maniere pe traseu

Inainte de a ajunge pe trasee montane, este important sa intelegi eticheta adecvata pentru aceste zone. Muntele da in general dependenta, asa ca inainte de a te urca pe sa e bine sa intelegi ca abordarea unui traseu multifunctional va presupune si intalnirea cu
alti bikeri sau cu turisti care folosesc acel traseu, la fel ca tine. Iata in cele ce urmeaza cateva reguli de care va trebui sa tii cont.

  • Fii prietenos. Saluta ceilalti biciclisti, turistii sau alergatorii pe care ii intalnesti.
  • Nu lasa urme. Trebuie sa iei cu tine din traseu numai imaginile locului in care ai ajuns si sa lasi numai urme de cauciucuri. Nu lasa in urma ta gunoi, nu iti scrijeli numele pe copaci si nu-ti crea propriile scurtaturi. Foloseste serpentinele existente si mergi pe langa bicicleta daca ti se pare ca starea traseului este prea sensibila.
  • Da prioritate. In general mountain bikerii trebuie sa cedeze in fata altor utilizatori ai traseelor. Opreste pe dreapta si lasa-i pe alergatori sa treaca. De asemenea, exista o regula conform careia cei care coboara trebuie sa ii lase sa treaca pe cei care urca. Exista si o explicatie pentru aceasta regula: mersul la deal este mai dificil si odata ce ti-ai gasit ritmul nu este indicat sa te opresti.
  • Respecta. Respecta interdictiile si semnalizarile de pe trasee, iar daca un traseu este inchis nu intra pe el. Probabil ca exista un motiv pentru care autoritatile locale sau serviciul Salvamont au decis inchiderea sa. Habitatul sensibil, eroziunea, intretinerea traseului sau orice alta modificare sunt cateva dintre motivele pentru care traseele pot fi inchise.
  • Atentie la animale. Nu uita ca esti in mediul lor de viata. Fii pregatit sa dai peste animale in turele tale si respecta-le spatiul, incercand de asemenea sa nu le sperii. Fa zgomot constant, si mai ales in zona colturilor oarbe e momentul perfect sa iti testezi aptitudinile de cantat.

Sursa:

https://www.bicycling.com/skills-tips/a20026941/mountain-biking-tips-for-beginners/

https://sacredrides.com/blog/mountain-bike-basics-tips/2016/06